LOVE FOR ESMAKKERWHIST

1 Afgrænsninger

Afregning – Beregning af spilets score.

Almindelige kort – De tooghalvtreds kort, tretten i hver farve, som ikke er vilde kort.

Bekende – Tilspille et kort i den udspillede farve.

Benævnelse – En trumffarve eller uden trumf i et trumfspil bestemt på den måde betegnelsen foreskriver.

Betegnelse – Den del af et trumfbud eller en trumfkontrakt som ikke er et tal, og som afgør hvordan trumfbenævnelsen bestemmes.

Blande – Omfordele kortene så deres rækkefølge kan anses som tilfældig.

Bud – En forpligtelse til med en makker at vinde mindst det antal stik som meldingen angiver, med en trumfbenævnelse som bestemmes på en måde som fastsættes af buddets betegnelse (trumfbud), eller en forpligtelse til alene ikke at vinde mere end et stik eller slet ikke at vinde noget stik (solbud).

Bytning – Den fremgangsmåde hvor tre kort fra spillerens hånd udskiftes med de tre kort i katten.

Efter tur – Den med uret gående følge hvori kortgivning, spil af kort og, til en vis grad, retten til at melde sker.

Erklæring – Den fremgangsmåde hvormed trumfbenævnelse og makkerkort bestemmes.

Farve – En af fire grupper af kort, mærket med en af de karakteristiske symboler: spar (ª), hjerter (©), ruder (¨) og klør (§), idet hver gruppe omfatter tretten kort, en af hver af følgende: es (A, E, Es), konge (K), dame (Q, D), knægt (J, B, Kn), ti (10), ni (9), otte (8), syv (7), seks (6), fem (5), fire (4), tre (3) og to (2).

Fordækt kort – Et af spilfører kort lagt med billedsiden nedad efter bytningen, men før han har spillet et kort til første stik, idet kortet erstatter et kort i makkerkortets farve med en værdi der er den laveste i farven.

Fri (renonce) –  En spillers hånd indeholder ingen kort i en bestemt farve.

Gå med – Melding som angiver at en spiller er villig til at overtage rollen som spilfører i et af en anden spiller afgivet vipbud eller er villig til at blive medspilfører i et af en anden spiller afgivet solbud.

Halvebud – Et bud med betegnelsen halve.

Halvekontrakt – En kontrakt hvori det højeste bud er et halvebud.

Halvespil – Et spil hvori kontrakten er en halvekontrakt.

Hånd – Før spillets start de kort som spilleren er blevet givet til spilleren, herunder ændringer som måtte have fundet sted som følge af bytning - Efter spillets start den resterende del heraf, herunder et evt. fordækt kort.

I tur – Det korrekte tidspunkt hvor en spiller skal give kort, melde, antage eller afvise kort, bytte kort eller spille et kort.

Kat –  Tre kort lagt til side i løbet af kortgivningen til brug for bytning af kort eller efter bytning de kort som fra en spillers hånd er blevet udskiftet med disse kort.

Kontrakt – Det højeste bud i en auktion, som i trumfspil angiver hvor mange stik spilførers side skal vinde, og som i solspil angiver hvor mange, hvis nogen, stik spilføreren eller hver af spilførerne højst må vinde.

Kortgivning – Fremgangsmåde hvormed kortene blandes og fordeles så de udgør spillernes hænder og katten.

Lukket hånd – Kortene spilles mens spilleren holder dem i hånden med billedsiden usynlig for de andre spillere.

Makker – En anden spiller som spiller på en spillers side.

Makkerkort – Et kort, bestemt af spilfører, som afgør hvem der skal være hans makker.

Meldeforløb – Fremgangsmåde hvormed kontrakten bestemmes ved meldinger i en bestemt rækkefølge.

Melding – Et bud, en medgang i et bud eller pas.

Modspillers side – De spillere som ikke er spilfører eller spilførers makker.

Overstik – I et trumfspil hvert stik vundet af spilførers side ud over kontrakten.

Pas – En melding som angiver at en spiller ikke ønsker at byde eller gå med.

Runde – En en enhed som omfatter et antal spil som svarer til antallet af spillere.

Selvmakker – I trumfspil det tilfælde hvor ingen af de andre spillere har makkerkortet.

Session – En enhed som omfatter et helt antal runder, og hvis længde bestemmes før eller under spillet.

Side – En, to eller tre spillere som udgør et makkerskab mod en anden spiller eller de andre spillere.

Solbud – Et bud hvori ordet 'sol' indgår.

Solkontrakt – En kontrakt hvori det højeste bud er et solbud.

Solspil – Et spil hvori kontrakten er en solkontrakt.

Spil – Enheden som omfatter kortgivning, auktion, erklæring, bytning, spil og afregning.

Spil kort – Et sæt kort bestående af fire farver med hver tretten kort, kaldet almindelige kort, og tre vilde kort.

Spille et kort – Tage et kort fra hånden og lægge det med billedsiden opad (det fordækte kort dog med billedsiden nedad) idet man bidrager til et stik - indbefattet det første kort i et stik, som kaldes udspil.

Spilfører - Den spiller eller de spillere som har det højeste bud i auktionen.

Spilførers side – I trumfspil spilfører og hans makker.

Stik – Enheden hvormed resultatet af kontrakten bestemmes, bestående af fire kort, et spillet af hver spille i tur med uret, begyndende med udspillet.

Trumfbud – Et bud hvori et tal indgår.

Trumfkontrakt – En kontrakt hvori det højeste bud er et trumfbud.

Trumfkort – Et kort af trumffarven

Trumfspil – Et spil hvori kontrakten er en trumfkontrakt.

Udspil –  Det første kort spillet i et stik.

Understik – I et trumfspil hvert stik som spilførers side mangler i at opfylde kontrakten.

Uregelmæssighed – En afvigelse fra den rette fremgangsmåde som foreskrevet i disse regler.

Vilde kort – Tre kort som ikke tilhører nogen farve, mærket 'Joker' eller lignende således at de ikke kan forveksles med et almindeligt kort.

Vipbud – Et bud med betegnelsen vip.

Vipkontrakt – En kontrakt hvori det højeste bud er et vipbud.

Åben hånd – Kortene spilles mens de ligger på bordet med billedsiden opad.

2 Kortgivning

2.1 En af spillerne giver kort i det første spil. Det næste spil gives af den næste spiller i tur. I hvert spil detager fire spillere. Hvis der er fem spillere, deltager kortgiveren ikke. Hvis der er seks spillere, deltager kortgiveren og en anden spiller (fx spilleren efter kortgiveren i retning mod uret) ikke.

2.2 Kortgiveren blander kortene, og deler dem derefter ud.

2.3 Der gives tretten kort til hver spiller, og tre kort lægges i en særlig bunke (katten).

2.4 Kortgivningen skal foretages på en omhyggelig og systematisk måde således at ingen kan se hvilke kort der gives. Kortene skal uddeles en, to eller tre ad gangen i tur, idet giveren begynder med spilleren til venstre for sig selv og slutter med sig selv eller - hvis han ikke selv er deltager i pågældende spil - med den fjerde deltagende spiller i retning med uret.

2.5 Katten skal gives et kort ad gangen lige efter at giveren har givet et, to eller tre kort til sig selv hhv. den fjerde deltagende spiller i retning med uret. Rækkefølgen kattens kort må ikke ændres. Det første kort givet til katten skal være nederst, og det sidste øverst.

2.6 Alle kort gives med billedsiden nedad.

Kortgivningseksempler

Eksempel 1: 3 til spiller 1, 3 til spiller 2, 3 til spiller 3, 3 til spiller 4, 1 til katten,
3 til spiller 1, 3 til spiller 2, 3 til spiller 3, 3 til spiller 4, 1 til katten,
3 til spiller 1, 3 til spiller 2, 3 til spiller 3, 3 til spiller 4, 1 til katten,
3 til spiller 1, 3 til spiller 2, 3 til spiller 3, 3 til spiller 4,
1 til spiller 1, 1 til spiller 2, 1 til spiller 3, 1 til spiller 4,

Eksempel 2: 3 til spiller 1, 3 til spiller 2, 3 til spiller 3, 3 til spiller 4,
3 til spiller 1, 3 til spiller 2, 3 til spiller 3, 3 til spiller 4, 1 til katten,
3 til spiller 1, 3 til spiller 2, 3 til spiller 3, 3 til spiller 4, 1 til katten,
2 til spiller 1, 2 til spiller 2, 2 til spiller 3, 2 til spiller 4, 1 til katten,
2 til spiller 1, 2 til spiller 2, 2 til spiller 3, 2 til spiller 4,

idet spillerne er nummereret efter deres rækkefølge efter kortgiveren i urets retning.

2.7 I tilfælde af uregelmæssigheder i kortgivningen skal kortene gives om af samme spiller, og en strafscore afgives til hver af de øvrige spillere (såfremt en straf er aftalt). Hvis en af de øvrige spillere er skyld i fejlen, skal han udrede straffen, og kortene gives om af den oprindelige kortgiver.

3 Meldeforløb

3.1 Buddene er i stigende rækkefølge:

1.8 16. 10 31.11 vip i 3. grad
2.8 gode 17. ren sol 32. 12
3.8 vip i 1. grad 18. 10 gode 33.12 gode
4. 8 halve 19. 10 vip i 1. grad 34.12 vip i 1. grad
5.8 vip i 2. grad 20. 10 halve 35.12 halve
6. 8 sans 21. 10 vip i 2. grad 36.12 vip i 2. grad
7.8 vip i 3. grad 22. 10 sans 37.12 sans
8. 9 23. 10 vip i 3. grad 38.12 vip i 3. grad
9.solo 24. 11 39.13
10.9 gode 25. ren bordlæggersol 40.13 gode
11.9 vip i 1. grad 26. 11 gode 41.13 vip i 1. grad
12. 9 halve 27. 11 vip i 1. grad 42.13 halve
13.9 vip i 2. grad 28. 11 halve 43.13 vip i 2. grad
14. 9 sans 29. 11 vip i 2. grad 44.13 sans
15.9 vip i 3. grad 30. 11 sans 45.13 vip i 3. grad

3.2 Følgende spiller skal afgive den næste melding (i prioriteret orden):

1. spilleren efter kortgiveren i tur hvis ingen spiller har meldt endnu
2. den første spiller i tur som endnu ikke har meldt, hvis alle foregående spillere har det højeste bud, er gået med i det højeste bud eller har meldt pas
3. den spiller som har det næsthøjeste bud
4. den spiller som er gået med i det næsthøjeste bud som den første
5. den spiller som er gået med i det næsthøjeste bud som den anden
6. den spiller som har det tredjehøjeste bud
7. den spiller som er gået med i det tredjehøjeste bud

3.3 Den som har det højeste bud eller er gået med i det højeste bud, kan ikke byde højere. Det gælder også hvis alle de øvrige spillere har meldt pas.

3.4 Den spiller som skal melde, kan vælge imellem følgende meldinger:

a) afgive et nyt bud højere end det nuværende højeste bud
b) gå med i det nuværende højeste bud hvis det højeste bud er et solbud eller et vipbud
c) melde pas

3.5 Hvis en spiller passer, kan han ikke foretage yderligere meldinger i auktionen.

3.6 Meldingerne fortsætter indtil

a) alle har passet
b) alle har passet undtagen spilleren med det højeste bud og og mulige medgangere i dette bud

3.7 I trumfspil bliver spilleren med det højeste bud spilfører. Buddet kaldes kontrakten. Hvis kontrakten er et vipbud, og en eller flere spillere er gået med, kan de medgængerne – efter de nedenstående regler – overtage kontrakten og blive spilfører.

3.8 I solspil bliver spilleren med det højeste bud og mulige medgangere, spilførere.

3.9 Hvis alle fire spillere passer, standses spillet, og den næste spiller i tur giver kort til et nyt spil.

4 Erklæring

4.1 Fremgangsmåde afhængig af betegnelse

4.1.1 Fremgangsmåden ved erklæringen afhænger af spillets betegnelse.

Betegnelse Fremgangsmåde Valgbare benævnelser eller farver
Ingen (alm.) 1.Spilfører nævner trumfbenævnelse Ruder, spar eller hjerter
2.Spilfører nævner makkerkort Alle farver undtagen trumffarve
Gode 1.Spilfører nævner trumfbenævnelse (valgfrit) Klør
2.Spilfører nævner makkerkort Alle farver undtagen klør
Vip i 1. 1.Spilfører nævner makkerkort Alle farver
2.Trumf bestemmes af katten Alle benævnelser
Halve 1.Spilfører nævner makkerkort Alle farver
2.Spilførers makker nævner trumfbenævnelse Alle benævnelser undtagen makkerkortets farve
Vip i 2. 1.Spilfører nævner makkerkort Alle farver
2.Trumf bestemmes af katten Alle benævnelser
Sans 1.Spilfører nævner trumfbenævnelse (valgfrit) Uden trumf
2.Spilfører nævner makkerkort Alle farver
Vip i 3. 1.Spilfører nævner makkerkort Alle farver
2.Trumf bestemmes af katten Alle benævnelser

4.2 Makkerkortet

4.2.1 Makkerkortet skal som hovedregel være et es i en valgbar farve. Hvis spilførers hånd indeholder esserne i alle valgbare farver, kan spilfører dog vælge en konge i en valgbar farve som makkerkort. Hvis spilfører har alle esser og konger i alle valgbare farver, kan spilfører vælge en dame i en valgbar farve som makkerkort osv.

4.2.2 Den spiller hvis hånd indeholder makkerkortet, bliver spilførers makker. Dette må ikke afsløres mundtligt, men ved spil af makkerkortet i løbet af selve spillet. Dog skal makkeren i halvespil afsløre sig straks efter at makkerkortet nævnes, og derefter skal makkeren nævne trumfbenævnelsen. På opfordring skal den erklærede makker i halvespil inden bytning vise at han har makkerkortet.

4.2.3 De spillere som ikke er spilfører eller spilførers makker, er modspillere og hinandens makkere.

4.2.4 Hvis ingen anden spiller har makkerkortet, hvad enten det skyldes at kortet er på spilførers egen hånd eller i katten, er spilleren selvmakker.

4.2.5 I halvespil skal en selvmakker selv nævne trumfbenævnelsen.

4.3 Særlige regler for vipbetegnelser

4.3.1 Hvis en eller flere spillere er gået med i spilførers melding, gentager de det første skridt i erklæringsfremgangsmåden i tabellen ovenfor i samme rækkefølge som de gik med i spilførers melding. Hver af dem skal følgelig nævne et muligt makkerkort som vil blive gældende hvis den medgangne spiller bliver spilfører. Spilfører nævner sit makkerkort først, derefter den spiller som er gået med først osv. Det makkerskab som angives af valget af makkerkort, er kun gyldigt hvis den spiller som angiver makkerkort er spilfører efter vipfremgangsmåden.

4.3.2 Trumfbenævnelsen bestemmes ved at vende et eller flere af kattens kort så billedsiden vender opad. Kortene vendes en ad gangen indtil spilfører antager et kort. Hvis et kort antages, vendes ikke flere kort, og kortets farve angiver trumfbenævnelsen. Hvis et kort afvises, vendes det næste kort. Et almindeligt kort som antages, gør det antagne korts farve til trumffarve. Et vildt kort som antages betyder at der spilles uden trumf.

4.3.3 Følgende regler for vending, antagelse og afvisning gælder:

Betegnelse kort Vendes Antagelse og afvisning
Vip i 1. gr. 1. kort Altid Kan antages eller afvises
2. kort Hvis 1. kort afvises
3. kort Hvis 3. kort afvises Kan ikke antages
Vip i 2. gr. 1. kort Altid Kan ikke antages
2. kort Kan antages eller afvises
3. kort Hvis 2. kort afvises Kan ikke afvises
Vip i 3. gr. 1. kort Altid Kan ikke antages
2. kort
3. kort Kan ikke afvises

4.3.4 Hvis en eller flere spillere er gået med i en vipkontrakt, gælder ovenstående regler om vending, antagelse og afvisning med følgende undtagelse: For hvert vendt kort, skal først spilfører antage eller afvise (forudsat at der er en sådan valgmulighed i den pågældende runde); derefter får den første medgænger valget osv. idet den spiller der sidst gik med til sidst får valget. Accepterer ingen det første kort, vendes det andet, og igen får spillerne i samme rækkefølge valget mellem at antage og afvise kortet. Accepterer ingen det andet kort, vendes det tredje kort. For det tredje kort gælder at kun den sidste medgænger er tvunget til at acceptere dette. Hvis spilleren eller en af medgængerne under denne procedure accepterer et kort, vendes ikke yderligere kort. Hvis en af medgængerne antager et kort, bliver denne spilfører.

Eksempel på 3 spillere i vip i 1. grad

I. Erklæring

Fremgangsmåde Valgbare benævnelser eller farver
1.1 Spilfører nævner makkerkort Alle farver
1.2 1. medgænger nævner makkerkort Alle farver
1.3 2. medgænger nævner makkerkort Alle farver
2 Trumf bestemmes af kattens kort, s.d. Alle benævnelser

II. Bestemmelse af trumf

Kort Vendes Spiller Antagelse og afvisning
1. kort Altid Spilfører Kan antages eller afvises
1. medgænger
2. medgænger
2. kort Hvis 1. kort afvises af alle Spilfører Kan antages eller afvises
1. medgænger
2. medgænger
3. kort Hvis 1. og 2. kort afvises af alle Spilfører Kan antages eller afvises
1. medgænger
2. medgænger Kan ikke afvises

4.4 Der er ingen erklæring i solspil. Der spilles uden trumf.

5 Bytning

5.1 Bytning i trumfspil

5.1.1 Spilfører, eller spilførers makker hvis betegnelsen er halve, har ret til at bytte tre kort fra sin hånd med de tre kort i katten. Bytning af et eller to kort er ikke tilladt. Bytning er valgfri. Retten til at bytte kan ikke overføres til andre. De tre afkastede kort skal lægges på bordet med billedsiden nedad før kortene i katten tages op på hånden. De afkastede kort må ikke vises til andre spillere.

5.1.2 Bytteretten tilhører.

Betegnelse Bytteret tilhører
Ingen (alm.) Spilfører
Gode Spilfører
Vip i 1. gr. Spilfører
Halve Spilførers makker (ved selvmakker spilfører)
Vip i 1. gr. Spilfører
Sans Spilfører
Vip i 3. gr. Spilfører

5.2 Bytning i solspil

5.2.1 I tilfælde af at der er mere end en spilfører, er spilførerne ikke hinandens makkere, men spiller hver for sig.

5.2.2 De spillere som ikke er spilførere i et solspil, er hinandens makkere.

5.2.3 Alle spilførere har ret til at bytte tre kort fra sin hånd med de tre kort i katten. Bytningen sker således at den der meldte sol, bytter først, dernæst første medgænger osv. indtil sidste medgænger. Bytning af et eller to kort er ikke tilladt. Bytning er valgfri.

5.2.4 Den første i nævnte rækkefølge der ønsker at bytte kort, lægger tre kort på bordet med billedsiden nedad før kortene i katten tages op på hånden. De tre afkastede kort bliver ny kat, og den næste spiller i rækkefølgen der ønsker at bytte, foretager bytte på samme måde. Sådan fortsættes indtil alle spilførere der ønsker at bytte, har byttet.

6 Spil

6.1 Fordækt kort i trumfspil

6.1.1 Hvis spilfører efter bytningen er fri i makkerkortets farve, må han lægge et kort med billedsiden nedad på bordet foran sig idet han siger „fordækt“. Kortet tæller som det laveste kort i makkerkortets farve med værdi under toeren. Makkerkortet skal lægges ned inden spilfører spiller et kort til det første stik.

6.2 Kortenes værdi

6.2.1 I trumfspil er rækkefølgen af kortene i hver farve: es (højeste værdi), konge, dame, knægt, tier, nier, otter, syver, sekser, femmer, firer, treer, toer og evt. fordækt kort.

6.2.2 I solspil er rækkefølgen af kortene i hver farve: konge (højeste værdi), dame, knægt, tier, nier, otter, syver, sekser, femmer, firer, treer, toer og es.

6.3 Spil af kort

6.3.1 Følgende gælder for spil af kort

1. Udspilleren, "forhånden", spiller et vilkårligt kort fra sin hånd.
2. Efter udspillet, spiller de øvrige spillere, ”andenhånden/mellemhånden”, ”tredjehånden/mellemhånden” og ”baghånden” efter tur et kort ifølge følgende regler:
a) Hvis udspillet er et almindeligt kort, skal de andre spillere følge farve hvis muligt. Hvis en spiller er fri i den udspillede farve, kan han spille et vilkårligt kort.
b) Hvis udspillet er et vildt kort, kan spilleren spille et vilkårligt kort.
3. Uanset regel 1 og 2 skal en spiller som har makkerkortet eller et fordækt kort på hånden, spille dette når der spilles ud i makkerkortets farve.

6.3.2 Udspil til første stik foretages af første spiller i tur efter kortgiveren.

6.4 Stikkets vinder

6.4.1 De fire spillede kort udgør et stik. Et stik vindes af følgende spiller:

Udspil Trumfkort i stikket Vinder
Almindeligt kort Der er trumfkort i stikket Spilleren der spillede det højeste trumfkort
Der er ikke trumfkort i stikket Spilleren der spillede det højeste kort i den udspillede farve
Vildt kort Der er trumfkort i stikket Spilleren der spillede det højeste trumfkort
Der er ikke trumfkort i stikket Udspilleren

6.4.2 Stikket samles og vendes med billedsiden nedad og lægges foran spilleren som vandt stikket. Hvis makkerskaberne er kendt, kan stikket lægges foran en makker til vinderen af stikket. Stik som ikke vindes af en af spilførerne, kan i solspil lægges foran hvilken som helst af de øvrige spillere.

6.4.3 Den spiller som har vundet et stik, spiller ud til næste stik. Dette fortsættes indtil alle kort på spillernes hænder er spillet, eller indtil alle spilførere i solspil har tabt spillet.

6.4.4 En spiller må se billedsiden af kortene i det sidst spillede stik så længe kortene til det næste stik endnu ikke er vendt med billedsiden nedad.

6.5. Åben og lukket hånd

6.5.1 Der spilles med lukket hånd undtagen i ren bordlæggersol hvor spilførerne spiller med åben hånd efter at det første stik er blevet samlet. Kortene lægges på bordet med billedsiden opad ordnet i farver og hver farve ordnet efter kortenes størrelse inden det udspillet til det andet stik.

7 Afregning

7.1 Overordnede regler om afregning

7.1.1 Før spillets start skal spillerne aftale en afregningstabel for hvilken retningslinjer beskrives i det følgende.

7.1.2 I alle spil og i straftildeling skal summen af spillernes scorer være nul.

7.1.3 Scoren svarer til en bestemt pengesum hvis det er aftalt før spillet begynder.

7.1.4 De for hver enkelt person opnåede spilscorer og strafscorer summeres over hele sessionen.

7.2 Afregning af trumfspil

7.2.1 Hvis spilførers side vinder mindst det antal stik som kontrakten kræver, vinder de spillet, ellers taber de.

7.2.2 En spillers score for et bestemt trumfspil udregnes efter følgende formel:

P = (V + O3/2 U) D M G B (5/2)(C – 8)

hvor

B

Den aftalte grundtakst for kontrakten 8

C

Antal stik i kontrakten

D

D = 1 hvis spilleren er på spilførers side
D = –1 hvis spilleren er på modspillers side

G

Faktor for spilTrumf
BetegnelseRuder,
hjerter
eller spar
KlørUden
Halve224
Vip1 kort vendt124
2 kort vendt224
3 kort vendt444
Andre124

M

M = 2 for en selvmakker
M = 2/3 hvis spilleren er modspiller til en selvmakker
M = 1 ellers

O

Antallet af overstik for spilfører

P

Spillerens score

U

Antallet af understik for spilfører

V

V = 1 hvis spilførers side vinder
V = 0 ellers

7.3 Afregning af solspil

7.2.1 Hvis en spilfører højst vinder et stik, vinder han hvis kontrakten er sol. Hvis en spilfører ingen stik vinder, vinder han tillige hvis kontrakten er ren sol eller bordlæggersol.

7.2.2 Hvor der er flere spilførere sker afregningen som om der har været tale om flere efterfølgende spil med en spilfører og tre modspillere.

7.2.3 En spillers score for et bestemt solspil udregnes efter følgende formel:

P = 45/4 V D G B

B

Den aftalte grundtakst for kontrakten 8

D

D = 1 hvis spilleren er spilfører
D = –1/3 ellers

G

G = 1 hvis kontrakten er sol
G = 5/2 hvis kontrakten er ren sol
G = 25/4 hvis kontrakten er bordlæggersol

P

Spillerens score

V

V = 1 hvis spilfører vinder
V = –3/2 ellers